11

En nog steeds loop ik door diezelfde tunnel en nog steeds hoop ik op een goed einde, maar de oproep voor de DNA test gaf me veel hoop dat de waarheid aan het licht zou komen, weer niet waar, wat nu, dan maar van me afschrijven te lang mee doorgelopen en aan niemand wat verteld.
We gaan eens terug naar de derde klas lagere school, zo heette dat toch vroeger. Het ging goed met me zo goed, dat er gedacht werd dat ik over mijn epilepsie heen gegroeid zou zijn, mocht na een half jaar dus, mijn medicijnen voorzichtig laten staan. Dat is tegen een kind van plus minus twaalf jaar dus, niet tegen doven mans oren gezegd. Dat was, dat de arts wilde weten of ik er daadwerkelijk overheen gegroeid was. Ik sprong (voordat ik epilepsie had en of kreeg, weer net zo blij en vrij in het ronde) een gat in de lucht, had nergens last van op school niet en thuis niet. Op school kon ik de lessen goed volgen, ging me makkelijk af, ik kwam thuis met een rapport zonder toto uitslagen, alleen ik deed mijn best niet en toch zeven en achten ra ra hoe kwam dit nu.
Zes maanden ging het goed, zes maanden vierde klas ging goed, maar toen de maanden juli en augustus was een verschrikking het kwam terug en niet te gering ook, ik mocht dit geluk (wat anderen wel hebben meegemaakt) niet meemaken en in de vijfde klas was ik weer in het ziekenhuis, er in en eruit ik heb feitelijk een schooljaar gemist. Toen ik in de vijfde klas zat heb ik zeker driekwart van het schooljaar gemist plus de tijd dat ik miste toen het weer terugkwam in de vierde klas. Maar heb een geweldige klap gehad dat ik niet meer wist hoe je een 8 moest schrijven. “Twee bolletjes op elkaar zei ik”. Niet dus, nou ik was pispaaltje eerste klas, precies een figuur om te pesten, wat ook regelmatig gebeurde en niet te zuinig ook, dat draag je, je hele leven lang mee. Maar de school adviseerde mijn ouders de klas nog maar eens over te doen. Mijn ouders gingen daar niet helemaal mee akkoord, maar de éérste keer zou ik dan overdoen op de huidige school waar ik zat, mijn vader en moeder hoopten dat ik er wat van op zou steken. Weer een teleurstelling voor mijn ouders weer een toto uitslag, zowel laatste half jaar, vijfde klas en tot aan de kerst zesde klas was het toto uitslag. Mijn vader had al geïnformeerd bij een school die beter bekend stond, maar niet rooms katholiek was, geen probleem, ze gingen proberen om mij nog iets aan te leren. Helaas beide keren toto uitslag, ik moest Frans gaan leren wat ze op die andere school gaven, was daar niet zo vaak het pest middelpunt, maar hoorde ik er nu bij, bij mijn klasgenoten of was het schone schijn en buiten de school mij dan wel durfde te pesten en of soms in het schoolkwartier dat ook even konden laten. Franse les ging wel, het uitspreken ervan, maar de schrijfwijze ervan, dat leek echt nergens naar, maar de hele klas had daar gelukkigerwijs ook moeite mee. Dat was voor mij een hele opluchting dat, het nu eens een keer niet aan mij lag. Heb er nu achteraf wel profijt van, vaak genoeg in het land van een Fransman geweest. Een Fransman zal nooit Engels spreken. Dus je bent verplicht om Frans te spreken wat of je dan aan kleine zinnetjes kunt opbouwen. Als er langzaam gesproken wordt, kan ik een kleine conversatie nog wel van af.
12
En dat dan met al je hindernissen, epilepsie al het andere wat je opgelopen hebt in de loop der jaren, eigenlijk heb ik niets gehad aan het lagere school systeem. Na een verhuizing van Middelburg naar Gelderland naar een Universiteitsstad ben ik gelijk door gegaan naar de M A V O 3 systeem dat beviel me goed geen 2 of 3 op het rapport een 6 nou dat was wat, was dat toch niet verzonnen, nee het was mijn gemiddelde rapportcijfers voor één vak. Hoe kon dat nou. Maar Engels op school was een amper vijfje kon er mee door. Schei en Natuurkunde moest je bij mij niet aankomen linkerhersenhelft moet dan gaan werken, het reken gedeelte en met een rekenmachine lukt me dat wel uit het hoofd, wat vroeger moest dus niet en nog niet. Zo heb ik eigenlijk al heel veel prijs gegeven over mijn jeugd jaren, maar de Spinazie Academie moest ik toch één schooljaar van mijn vader opnieuw doen toto uitslag, heb het rapport hier thuis nog liggen, geen prettig zicht als je er in kijkt en dan de M A V O 3 met dank aan mijn moeder ging het een stuk beter. Dat frapperende gezicht van mijn moeder en mijn vader, geheel en al verbaasd dat ik nu wel beter presteerde, nu begrepen zij er niets meer van opnieuw ging het beter qua aanvalletjes betreft, dat was hun nu juist ontgaan. Misschien ben ik daarom uiteindelijk goed terecht gekomen waar, mijn ouders zich terecht zorgen om hebben gemaakt. Uit eindelijk nog gelukkig gehuwd dus wat wil je nog meer.
13
Wat ik wil is mijn levensverhaal opschrijven, want hier is zo weinig van bekend. Iemand die Alpha is kan en dat weet hij/zij van zich zelf niet sommige talen door elkaar spreken. Als een dokter iets vraagt in het Engels aan mij, ben ik in staat om in het Duits overschakelend naar het Frans te vertellen hoe of wat, maar dat werkt heel veel irritatie op bij de arts die je dan helpt en  vraagt je vriendelijk doch beleeft “spreek je Engels, ik zou het graag in één taal willen horen”, “dat kan, you ask”? Snel stelt zo’n arts zijn vraag waar ik in het Engels en het Frans antwoord geef, geloof mij maar dergelijke artsen worden negen van de tien keer hier knettergek van, want dit hebben ze nog nooit meegemaakt en ben ik nu altijd die uitzondering, Hoe is dit toch mogelijk?
Mijn blogs zijn bedoeld voor mensen die ouder zijn dan 18 jaar. Er kunnen namelijk wat schokkende verhalen tussen zitten. Maar ik heb nog een vraag ik zoek nog steeds een sponsor die mij wil helpen om deze blogs te kunnen uitgeven (autobiografisch) in een boek, graag een reactie?Geef een reactie

