Verzwijgen Blz 36

Zo heb ik wel meer dingen voor mijn vader moeten verzwijgen, wat ik niet mocht vertellen van mijn moeder en omgekeerd. Ook mocht ik dit absoluut niet vertellen wat ik wist aan mijn mede broers en zusters. Ondertussen maak ik zelf wel uit wat ze mogen weten en wat niet en aan wie ik het vertel dat, maakt ook nog heel wat uit bij mij, maar dat komt allemaal nog wel. Ik ben daar de laatste tijd wel wat opener in geworden. Als klein kind was ik zo gesloten als een oester en die is al heel moeilijk open te krijgen, je mocht toch immers geen geheimen prijs geven. En dan zit je in een kliniek voor de zoveelste keer, je raakt er aan gewend, maar dan begint de begeleiding toch vragen te stellen, want ze snappen toch iets niet. Als op hun vraag, het antwoord was, dan zei ik doodleuk “ik onthoud mij van ieder commentaar”, daar moesten ze  het dan maar mee doen. Tot dat iemand van de begeleiding wat zei, misschien niet kwaad bedoeld, maar het schoot zo erg in mijn verkeerde keelgat, ik draaide me om en er kwamen twee woorden uit “val dood” en ik liep weg. Ik hoorde nog “had je het tegen mij” “ja wie anders” een fikse woordenwisseling volgde één dag later. Dit ging hard tegen hard we dreven elkaar in een hoek, excuus kwam er niet, van mij niet en van de begeleiding niet, hun waren net zo goed fout. Al gauw kreeg ik een dag later de hele groep over me heen, het interesseerde me niet. “Dat is iets tussen de begeleiding en mij, oké eet smakelijk, zo begon het ochtendontbijt”. Ze zullen gedacht hebben wat een bitch. Iemand probeerde nog, “weet je wel wat je aangericht hebt”, “o ja wat dan”? “Was je erbij, leg dat maar uit?, na het eten, kan de begeleiding ook, die is ook niet op hun mondje gevallen of wel soms, of kan en durft ze dat, niet alleen af met mij”? Verdere discussies bleven uit, zo hadden ze me nog nooit meegemaakt, “ja je moet me ook nooit boos maken” dan, ben ik een rotzak, intussen kunnen daar veel mensen over mee praten, Sasha doet alles, voor je, Sasha slikt alles maar, zo wordt er dan over je gedacht en tegen je gezegd ook nog. “Dan ken je me nog niet echt en dat zal ook wel nooit gebeuren”. Dat zeg ik dan maar. En toch hoop ik dat, ik niemand echt, diep beledig of kwets, dat wil ik nu ook weer niet. Althans dat is heel mijn bedoeling niet, mocht iemand zich toch gekwetst voelen of geraakt, dan sorry, maar ik schrijf van mij af wat ik over een heel véél jaren kwijt wil, praten is nu ook weer niet mijn sterkste kant, luisteren naar een ander en samen een conclusie trekken dat gaat goed. Als ik terug kijk op mijn jeugd en de jaren dat, ik begin in de twintig was, toen al probeerde ik in de toekomst te kijken, ideeën en plannen maken, toen mijn verkering serieuze vormen aannam. De vorige relaties alsof je een bezit bent van je vent, daar ben ik het type niet naar. Ben zelfs een keer apart gaan slapen het liep de spuigaten uit. Weer een ander gebruikte je als lust pop om even aan zijn bevrediging te komen, weer een ander was dan vreemd gegaan en trof haar dan in een afgesproken kroeg. Hier werd ik kopschuw van en allemaal nooit verteld. Alleen met Brecht kon ik het goed vinden we zijn elkaars tegenpolen dat wil je niet weten, maar al heel wat jaartjes getrouwd nog steeds met de zelfde man. En ja bepaalde dingen die we wilden, hebben we ook samen gerealiseerd, daar zijn we dan ook trots op en ik vind dat, dat ook mag. Zoals bij een koophuis moet je ook alles zelf onderhouden, dat proberen we samen dan, wasbak verstevigen kon elk moment naar beneden komen, vallen, dan het douche putje, van cement ontdoen, verbeterde versie van douchekoppen één regendouche kop en één massage douchekop  en ga zo maar door heel veel verbouwd aan dit huis en er zal nog wel meer moeten gebeuren. Allemaal toekomstmuziek wat er nog meer moet gebeuren. Toen ik op de middelbare school zat M.A.V.O. 3 systeem (toenmalige nieuwe Mamoetwet was net van kracht geworden) in dit soort onderwijs had ik het reuze naar mijn zin, alléén één leraar kon ik wel schieten en dat waren de vakken algebra, wis en natuurkunde ik snapte van algebra en al helemaal niets van wiskunde. Als ik me een beetje inspande begreep ik nog wel iets van natuurkunde en zeker in de praktijk (leuk met een beetje chemicaliën werken, daar ben ik inmiddels wel in thuis) ik ben nu éénmaal een praktijkmens, daar kan ik ook niets aan doen. Maar toen ik de scholen had gedaan, die mijn ouders het beste voor mij vonden, ook ik moest goed terecht komen in de maatschappij en mijn mannetje kunnen staan. En dat zouden ze me ook heel erg duidelijk maken, het begon al op mijn 18e verjaardag, ik mocht voor de eerste keer stemmen op of rond 11 of 17 maart waren er verkiezingen ik ben nog voor elf maart geboren dus ik kreeg ook een oproep. Ze zeiden gelijk wat ik moest stemmen, terwijl ik eigenlijk een hele andere keuze had gemaakt PPR toen bestond die nog. Nu is die opgegaan in de SP. Ja je eigen daden, dat kwam dan, dan hebben we geen grootte linkse partij. Op mijn éénentwintigste verjaardag moest ik ook voor mijn eigen daden instaan, althans de wet vraagt dat van jou, je bent éénmaal meerderjarig en volwassen, dus je moest je daar ook naar gedragen. Vaak liep het goed af, maar vriendjes gooide vaak roet in het eten, mijn eerste vriendje ging vreemd vergeet dat nooit meer en had een zoontje van drie jaar, jaren voor me verborgen gehouden, indo types zijn ook niet zo van praten (maar zo een knappe jongen), maar van een mooi tafelkleed kun je niet altijd eten.
Mijn blogs zijn bedoeld voor mensen die ouder zijn dan 18 jaar. Er kunnen namelijk wat schokkende verhalen tussen zitten. Maar ik heb nog een vraag ik zoek nog steeds een sponsor die mij wil helpen om deze blogs te kunnen uitgeven (autobiografisch) in een boek, graag een reactie?Geef een reactie

