Blz. 44 Vervolg Puberteit

En als je dan als meisje in de puberteit geraakt, of komt, veranderd er een heleboel voor je, zeker bij een meisje, je wilt een eigen slaapkamer hebben, alleen in bad, of douche, je wilt alles zelf doen. Een jongen word dan geslachtsrijp hij gaat ook kijken naar meisjes en wil dan ook graag doktertje spelen bij sommigen jongens gaat dat op jonge leeftijd al heel ver. Dan is het geen doktertje spelen meer, maar gelijk de liefde bedrijven. En sommigen jonge jongens zijn of héél verlegen in het versieren van een meisje als ze dan iemand versierd hebben dan hebben ze véél hobbels moeten overwinnen, het is dus een kunst apart voor hen die verlegen zijn. Om dat goed onder de knie te krijgen, kost veel tijd. Bij mij was het andersom alsof ik honing aan mijn achterwerk had ik kijk iemand aan als ik tegen iemand praat, altijd vertelde ze tegen een andere zus van mij of ik ogen had die iets speciaals uitstraalden, waar ze geen weerstand tegen, konden bieden. Dit ben ik me nooit bewust geweest. Dit kwam mijn vader ter oren, ik kwam van een vriendin vandaan, nog voor het eten zei hij “je hebt toch mooie joodse amandel – ogen en nog zo mooi blauw”. Waar het op sloeg begreep ik toen niet “het zal wel” “vind je”. In die periode was ik nog een beetje te hanteren, op latere leeftijd niet meer. Toen mijn Puberteit gedeeltelijk verdwenen was kon ik op sommigen momenten, vrij aardig een discussie met mijn vader aangaan, gek genoeg met mijn moeder wat minder, hoe dat kwam, daar kan ik dan beter een apart boek over schrijven. Natuurlijk willen de ouders hun kinderen behoeden voor misstappen, die eventuele kwalijke gevolgen met zich mee zouden kunnen dragen. De één is lastiger dan de ander, om toch maar zijn/haar zin door te zetten of door te drijven. Één ieder die vader en moeder zijn van één of twee kinderen weten wat dat is de Puberteit, de lastige leeftijd wordt het ook wel genoemd. Voor ouders is het een moeilijke periode om tot hun kind door te dringen. Mij bereikten ze moeilijk, maar als ze me bereikten, had je kans dat ik alsnog de kont in de krib gooide, wat ik in mijn kop had, had ik nu éénmaal niet in mijn kont en dat zou en moest gebeuren ondanks mijn handicap. Als een ander gezinslid een prikkelbare bui had, jonger of ouder dan ik, dan was ik er wel met een advies, of er wat mee gedaan werd of niet, mijzelf cijferde ik weg, of ik zelf problemen had of niet, ik wilde een ander helpen en gek genoeg werd er wat met mijn advies gedaan, ook al ging het om huiswerk de éne had een probleem met Engels vertaling van Engels naar Nederlands round the world in 80 days. Nou een beetje slim zijn ik help jou met je boekvertaling als jij mij helpt met algebra en natuurkunde dat was gelijk een deal. Op die manier kwamen we er wel uit, maar de anderen zagen niet wanneer ik eens hulp nodig had, of ze dachten, (komt nog voor) “laat maar doen, ze probeert weer aandacht te trekken” “ze moet er zelf maar achter komen, dat we dit driemaal niets vinden van haar”. Kortom ik mocht de hulp wel geven, maar als ik het nodig had niet krijgen. Op mijn zestiende heb ik hier één keer gemeen op gereageerd “oké jullie willen mij niet helpen, dan ga ik nu voorgoed uit jullie leven, “oké ik weet het, maar ik was dan ook een flinke lastpak in de puberteit”. Ik deed mijn laarzen aan en ik liep weg, weg van huis weg van iedereen, niets, maar dan ook niets deed me wat, het was voorbij afgelopen uit!. Waar ik naar toe wilde lopen wist ik niet, allerlei gedachten spookten door mijn hoofd, terwijl ik lopende rond keek en gelijk wist ik waar ik heen wilde en zou gaan. Ik rekende nergens op, want ze lieten me toch gewoon vertrekken, (dan kon ik ook verrekken) gek genoeg hoorde ik geschreeuw achter me, ik liep door en keek toch even over mijn schouder. Iemand kwam mij achterop, ik keek nog eens, ik wilde weten wie het was en waarom die achterop gekomen was. Ik ploegde mijzelf nog steeds door de modder, de aanhoudende regen had van de droge grond één modderpoel gemaakt ze waren nieuwbouw huizen aan het neerzetten. Wij hadden nog geen tijd gehad om een beetje nette tuin aan te leggen en nu ging dat natuurlijk helemaal niet. En weer hoorde ik wat terwijl ik mijzelf nog steeds voort ploegde, het kwam steeds dichterbij, “je mag niet weglopen” “waarom niet” “mag van Pa en Ma niet”. “Wie niet horen wil moet maar voelen” en zo liep ik verder totdat ik met mijn benen ineens wegzakte in de modder tot mijn knieën aan toe en zo haast niet meer verder kon. “Kom terug, ik heb mijn allerlaatste tientje (gulden tijd) er voor over”. Zelf kon ik niet zo snel meer door de modder komen, als je ook tot aan je knieën er toe in zit me dunkt. Uiteindelijk zwichtte ik en ging met mijn achtervolger mee, mijn achtervolger vroeg mij “één ding” en die vraag luidde “dit heb je toch niet gemeend”? “ik meende het nu eens één keer in mijn leven wel” we zeiden van af dat moment helemaal niets meer tegen elkaar en gingen samen zwijgend verder. Thuis werd er schamper over gelachen en dat meenden ze niet, degene die me achterop was gekomen “zei gelijk, ze meende het wel, ze wist al waar ze naartoe wilde, ik heb het weer fijn voor jullie mogen opknappen, ze is ook een kind van jullie, knap het in de toekomst zelf maar op” “ik ga me omkleden, je ziet er maar mee aan te tobben”. Zo lastig kon ik dus zijn in de puberteit. Maar daar heeft iedereen last van en dat heeft lang doorgewerkt bij ons in het gezin.
Een gedachte over “Blz. 44 Vervolg Puberteit

Mijn blogs zijn bedoeld voor mensen die ouder zijn dan 18 jaar. Er kunnen namelijk wat schokkende verhalen tussen zitten. Maar ik heb nog een vraag ik zoek nog steeds een sponsor die mij wil helpen om deze blogs te kunnen uitgeven (autobiografisch) in een boek, graag een reactie?Geef een reactie

